A Hajléktalanokért Közalapítvány a 2018-19-kmr kódú program keretében támogatta a “Takarítási szolgáltatás és kertgondozás a hajléktalan emberek munkatapasztalat szerzésére, foglalkoztatására, betanítására” című pályázatunkat.

A program szolgáltatásai:

a.) Munkatapasztalat szerzés, foglalkoztatás hajléktalan emberek részére, különböző részmunkafolyamatok betanításával, begyakorlásával és a feladatellátáshoz tartozó készségek elsajátításával. Szakképzettséget nem igénylő (egyszerű) foglalkozások elsajátítása, azokban történő alkalmazás, munkavállalás. A programban részt vevő hajléktalan személyek munkakörei: irodai takarító, általános épülettakarító, vendéglátóhely, szórakozóhely, cukrászda takarítása, péküzem, konyha, péküzlet takarítása, gépkocsi mosás, gépkocsik takarítása, ládamosás, kertgondozó, növényápoló- kerti tárgyak, épület, tárgyi eszközök takarítása, parkfenntartás.

b.) Oktatás, képzés (elméleti és gyakorlati feladatok elsajátítása):

  • takarítás, tisztítás-technológiai ismeretek: tisztítási és fertőtlenítési módszerek, vegyszerek-tisztítószerek szabályos használata, személyi higiéné követelményei, illetve
  • kertgondozás: növényápolási ismeretek, parkfenntartás, kertgondozási ismeretek, gépek és eszközök megfelelő használata, munkavédelmi előírások ismerete.

A pályázat az ezekhez szükséges takarítógépek beszerzését és az oktatás megvalósítását célozza meg.

A hajléktalan emberek alkalmazására elsősorban a fejlesztő foglalkoztatás, illetve megváltozott munkaképesség (komplex minősítés) esetén a támogatott foglalkoztatás keretében kerül sor, egyéni fejlesztési – rehabilitációs terv elkészítésével egyidejűleg.

A rehabilitációs mentor és a szociális foglalkoztatás vezetője elkészíti az állapotfelmérést, és az egyéni rehabilitációs tervet a munkavállalóval közösen, kialakítják a feladat ellátása érdekében fontos elvárásokat, kijelölik a fejlesztési célokat, és azok elérésének útjait, a segítségnyújtás lehetőségeit.

A képzéshez saját tematikát dolgoztunk ki, amely könnyen érthető képes ábrákkal mutatja be az elsajátítandó ismereteket, amelyek begyakorlás, betanítás alapján új képességeket, készségeket eredményeznek a munkafolyamatok elvégzésében.

Az oktatási anyagból két részletet mutatunk be:

1.) Takarítási terv összeállítása

Válaszon ki egy képet, és mondja el, hol kezdi a takarítást, honnan, merre felé halad, mit – milyen sorrendben takarít – ha belép az ajtón hogy méri fel a takarítási tevékenységet.

Sorolja fel milyen eszközökre van szüksége a takarítási feladat elvégzéshez?

Eladóhelyiség takarítása

2.) Ismertesse az egynyári virágfelületek fenntartási munkáit!

Egynyári virágfelületek általános ápolási munkái: – öntözés, – tápanyag utánpótlás, – növényvédelem, gyomirtás – talajápolás  Egynyári virágfelületek speciális ápolási munkái: – elnyílott virágok eltávolítása, – nyírás, visszacsípés, – kötözés, karózás, – gyepszélvágás, – pótlás.

Tapasztalatok:

Az egyszerűbb, hétköznapi feladatokat, azok elvégzésének ismereteit könnyen elsajátítják a képzésen (gyakorlaton) részt vevők, de ami egyszerűnek tűnik elmondás alapján, az a gyakorlatban már kevésbé megy. Minden nap, szinte mindent előröl kell elmondani, kinek mi a feladata, többször megmutatni, mit hogyan kell elvégezni – önálló munkavégzést nagyon keveseknél lehet elérni. Ugyanakkor irányítás (csoportvezetők), folyamatos jelenlét mellett szeretnek dolgozni, többen megfogalmazták “jó a csapat, érdemes bejönni”. A pszichiátriai betegek esetében terápiás hatása is van a kertgondozásnak.

A foglalkoztatásban résztvevők “munka-tapasztalat” szerzése fejlesztési megállapodás alapján fejlesztési díjat is jelent, a parkgondozásért, a Rakparton a vendéglátóhely takarításáért nettó 600.- Ft óradíjban, épületen belüli takarításért 440-470 Ft/óradíjban részesülnek, teljesítményük alapján (napi 3-4-6 óra munka után).